Regisseur en theatermaker Lola Bogaert staat in voor de dagelijkse leiding van Het Huis Hasselt
Nadat Lola Bogaert in 2011 de bachelor docent theater op ArtEZ Arnhem had afgerond, vertrok ze naar Brussel om daar de bachelor en master van de Regie Opleiding te volgen aan het Ritcs. Door de combinatie van deze opleidingen beweegt haar loopbaan zich steeds heen en weer tussen het professionele theatercircuit en het sociaal-artistieke circuit.
Voor Lola gaat een artistiek maakproces over ontmoetingen met andere mensen en het creëren van een soort mini-maatschappij, waarin opnieuw gezocht wordt naar hoe je met elkaar communiceert, wat de afspraken zijn en hoe je tot een gezamenlijke (verbeeldings-)wereld komt. In haar functie als regisseur geeft ze de mensen met wie ze werkt veel ruimte om zelf materiaal aan te dragen. Ze heeft als regisseur eerder een democratische aanpak dan een autoritaire. Vandaar dat ze ook graag collectief werkt (lees: zonder vooraf bepaalde hiërarchie) als theatermaker en zelf meespeelt in haar voorstellingen.
Deze democratische werkmethode neemt ze ook mee in sociaal-artistieke projecten waarin co-creatie en autobiografische verhalen van de mensen waarmee ze werkt centraal staan.
Soms maakt ze projecten in opdracht, soms op eigen initiatief, soms samen met professionals en soms samen met niet-professionals. Vanuit deze praktijk heeft ze HHH opgericht: HHH maakt, speelt en co-creëert theater, af en toe in opdracht maar meestal vanuit zijn eigen visie op theater en de maatschappij.
Lola regisseerde voorstellingen bij De Kopergietery (De laatste eenhoorn 2020), DE MAAN (VRETEN! 2020 en How to make a living 2015) en Over ’t ij festival (alles in één punt 2017). Ze werkte aan collectieve projecten in Monty (Montignards 2016, Jackie 2018) en bij Toneelgroep Maastricht en VIAZUID (Talentlab 2017).
Ze maakte co-creative voorstellingen, waarin autobiografische verhalen centraal staan, bij MoMeNT (This is my letter to the world that never wrote to me 2018), Krokusfestival (Als de deur gesloten is mag je niet binnenkomen, anders misschien wel 2021) en Oerol (Het eiland luistert 2020 en Het eiland vertelt 2021).
Als theaterdocent werkte ze bij De Kopergietery, MUS-E Belgium en Villa Basta.