Lola, Sara & Yinka

HOE HET BEGON

Wij (Lola Bogaert, Sara Haeck & Yinka Kuitenbrouwer) ontmoetten elkaar in 2016 tijdens de eerste lichting van de Montignards, het talentontwikkelingstraject van Monty. We werkten een half jaar in een onderling wisselende hiërarchie van speler, regisseur, schrijver en productiemedewerker. Er groeide er een grote nieuwsgierigheid naar elkaars verbeeldingswereld, manier van werken en naar wat deze confrontatie zou opleveren. Tijdens de laatste weken van dit traject besloten we om als collectief aan de slag te gaan.
Dit mondde uit in een lekker vrouwonvriendelijk toonmoment genaamd De Tantalus in Tien minuten. Het toonmoment werd een succes en we kregen de kans om het nog een paar keer te tonen op Nestvlieders van het Limburgfestival, Solar in Roermond, Winternights in Maastricht en festival Gebroed van CC De Steiger.

ONZE EERSTE VOORSTELLING

In verschillende residenties (De Broedplaats van Theaterfestival Boulevard, De Kopergietery en C-TAKT) zochten we verder naar een gemeenschappelijke taal, inhoud en vorm. Daarbij opteerden we steeds voor radicale gelijkwaardigheid en gingen we steeds aan de slag met een vrouwelijk perspectief op repertoire als inhoudelijke basis. Dit mondde uit in onze eerste gezamenlijke voorstelling: 3 Griekse verhalen door 3 vrouwen in (min of meer) 3 kwartier. De voorstelling ging in januari ‘20 in première in Monty en werd geproduceerd door HHH. We onderzochten op welke manier het misogyne vrouwbeeld in oude Griekse verhalen doorgesijpeld is in onze huidige samenleving. We hervertelden en hertaalden de Tantalus, de Odyssee en de Oresteia. Drie verhalen gesitueerd rond de Trojaanse oorlog, waarbij we de impact van deze teksten op onze huidige denkwijzen over vrouwen bloot legden. Voor het maken van deze voorstelling kregen we steun van de Vlaamse overheid en de eindregie namen Bart Hollanders en Paul Koek voor hun rekening.

Deze voorstelling zou in totaal 26 keer spelen, maar werd helaas 6 keer geannuleerd wegens COVID-19. De voorstelling speelde wel in Monty, Theater Kikker, 30cc, CCHA, De Velinx, CC De Adelberg, C-Mine, CC De Herbakker, KC Nona, CC Asse, CC de Bogaard. Hier speelden we zowel
schoolvoorstellingen als avondvoorstellingen. De voorstelling kon niet doorgaan in CC De Steiger, CC De Werft, Maaspodium, CC Maaseik en CC Belgica.

ONZE TWEEDE VOORSTELLING

Na ons verdiept te hebben in het vrouwbeeld in Griekse epen, zijn we nieuwsgierig geworden naar het vrouwbeeld in middeleeuws repertoire van Nederlandstalige bodem. Onze volgende voorstelling Beatrijs: een makkelijk middeleeuws Maria-mirakel maar dan moeilijk ging in 2023 in première in Monty en werd geproduceerd door HHH. De middeleeuwen worden vaak clichématig beschreven als “donkere eeuwen” waarin (mannelijk) geweld domineert en vrouwen geen rol spelen. Maar vrouwen zijn in die tijd veel meer geëmancipeerd dan wij doorgaans denken. Beatrijs is het ideale personage om komaf te maken met deze eenzijdige blik op de geschiedenis. Een vrouw die zowel non, moeder als sekswerker is. In deze voorstelling wordt dit flinterdunne verhaal volledig uitgediept om de complexiteit ervan in kaart te brengen. Lees zeker even de recensies in de theaterkrant en e-tcetera en het artikel in De Standaard

Deze voorstelling is deze zomer nog te zien op het Reiefestival in Brugge en wordt hernomen in 2024.

Voor beide voorstellingen ontving HHH projectsubsidies van Vlaanderen binnen het kunstendecreet.

WE GAAN DOOR

Ervaring heel ons geleerd dat collectief werken hard knokken is. Gelijkwaardigheid betekent onverbiddelijk bemiddelen. Meerdere functies tegelijk bekleden betekent vaak tobben, hijgen en zweten. Werken uit je comfortzone betekent een harde confrontatie met je eigen onkunde. Het kan botsen of schuren, maar zonder wrijving geen glans. Gelukkig worden er dankzij deze confrontaties nieuwe inzichten gedeeld en denkbeelden geopend. De kracht van ons collectief ligt in onze complementariteit en onze zoektocht naar consensus. Een zoektocht die met 3 Griekse verhalen door 3 vrouwen in (min of meer) 3 kwartier en Beatrijs: een makkelijk middeleeuws Maria-mirakel maar dan moeilijk zijn einde zeker niet heeft gevonden maar eerder zijn begin. In 2026 wordt onze volgende voorstelling verwacht…